13 beste schilderijen in het Prado Museum

Het Prado Museum herbergt een van de meest complete en belangrijke kunstgalerijen ter wereld. Ontdek wat de beste werken zijn onder de duizenden die deel uitmaken van de collectie.

Carlos Bleda

Carlos Bleda

9 minuten lezen

13 beste schilderijen in het Prado Museum

Werken van het Prado Museum | ©Angel de los Rios

Het Prado Museum is het speerpunt van de kunstdriehoek die wordt gevormd door het Reina Sofía, het Thyssen en het museum waar dit artikel over gaat. Van alle dingen die in Madrid te zien en te doen zijn, zou een bezoek aan dit historische museum een prioriteit moeten zijn voor iedereen die de Spaanse hoofdstad bezoekt.

Hoewel de collectie niet de meest uitgebreide is, met ongeveer 8000 kunstwerken waarvan er slechts 1713 worden tentoongesteld, maken de historische waarde en de verscheidenheid het tot een van de belangrijkste schilderijencollecties ter wereld. Beroemde kunstenaars als Goya, Velázquez, Rubens en Bosch hebben hun thuis in het Prado.

U kunt er een hele dag doorbrengen, maar omdat dat niet altijd mogelijk is, kunt u het beste van tevoren weten wat de belangrijkste werken zijn en daarom deel ik met u deze lijsten met de essentiële schilderijen die u moet zien in het Prado Museum.

1. Saturnus verslindt zijn zoon, door Goya

Saturnus verslindt zijn zoon, door Goya| ©Normann
Saturnus verslindt zijn zoon, door Goya| ©Normann

We beginnen ons overzicht van de belangrijkste werken van het Prado met een van zijn belangrijkste kunstenaars, Francisco de Goya, en een van zijn opvallendste werken. Saturnus die zijn zoon verslindt maakt deel uit van de collectie van 14 werken die bekend staan als zwarte schilderijen vanwege hun donkere kleuren en sombere onderwerp.

Dit zijn kenmerken die dit bijzonder sombere schilderij, waarop de god Chronos, oftewel Saturnus, wordt afgebeeld die een van zijn zonen verslindt uit angst dat hij op een dag onttroond zal worden, gemeen heeft.

Een schilderij dat verbaast door de terreur die de blik van de god teweegbrengt, de nadruk en wreedheid van het bloed en het contrast van de door Goya gebruikte kleuren.

  • Auteur: Francisco de Goya.
  • Datum: 1820.
  • Locatie: zaal 067 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

2. Het naakt Maja, door Goya

Het naakt van Maja, door Goya| ©WikiArt
Het naakt van Maja, door Goya| ©WikiArt

We gaan van de terreur van het schilderij van Saturnus die zijn zoon verslindt naar de erotiek van Goya's Naakte Maja.

Het schilderij werd gemaakt in opdracht van Manuel Godoy, de eerste minister van koning Karel IV, die een bijzondere voorliefde had voor erotische kunst. Goya werd gekozen, omdat hij in die tijd de belangrijkste schilder onder de edelen was en een van de beste in Europa.

Goya beeldde een jonge vrouw af die naakt lag als een Venus, maar met onmiskenbare tekenen dat het model menselijk was. Om deze reden en vanwege bepaalde details van haar naaktheid werd het schilderij beschouwd als een van de eerste volledige naakten in de schilderkunst van een vrouw buiten de mythologie.

Godoy bestelde ook een ander schilderij van hetzelfde type, maar met de vrouw gekleed, zodat hij door de twee schilderijen over elkaar heen te leggen een naakt kon simuleren. De grote onbekende van het schilderij is de identiteit van de maja, die Goya anoniem hield.

  • Auteur: Francisco de Goya.
  • Datum: 1795
  • Locatie: Zaal 038 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

3. Het vuurpeloton van de 3e mei in Madrid, door Goya

Het vuurpeloton van de 3de mei in Madrid, door Goya| ©birkoff3
Het vuurpeloton van de 3de mei in Madrid, door Goya| ©birkoff3

Napoleon domineerde Europa in de tijd van Goya en, profiterend van zijn doortocht door Spanje om Portugal te veroveren, besloot hij het land binnen te vallen en zijn broer Joseph Bonaparte tot koning van Spanje te kronen. Op 2 mei 1808 was er een Spaanse volksopstand en op 3 mei nam het Franse leger wraak door duizenden mensen neer te schieten.

Dit beeldde Goya uit in een van zijn grootste werken. Het schilderij van Het vuurpeloton van 3 mei wordt beschouwd als het eerste grote hedendaagse werk, omdat het geen vergelijkbare precedenten heeft en plaats maakte voor stijlen als de Romantiek.

Het schilderij Het vuurpeloton van 3 mei inspireerde kunstenaars als Picasso, die dit werk gebruikte als basis voor zijn beroemde Guernica.

  • Auteur: Francisco de Goya
  • Datum: 1814
  • Locatie: Zaal 064 van het Prado.

Boek een bezoek aan het Prado Museum

4. Las Meninas, door Diego Velázquez

Las Meninas, door Diego Velázquez| ©Diego Velázquez
Las Meninas, door Diego Velázquez| ©Diego Velázquez

Las Meninas van Velázquez is waarschijnlijk het meest representatieve en beroemde schilderij in het Prado Museum.

Het is een van de grootste doeken, meer dan 3 meter breed en bijna 3 meter hoog, van de Sevilliaanse schilder en zijn meesterwerk. Rivieren van inkt zijn over het schilderij uitgestort vanwege de mysteries die het omgeven en de originaliteit van de compositie.

Op het schilderij zijn wel 11 personages afgebeeld, zoals de Meninas, de dochters van Filips IV en Mariana van Oostenrijk, die ook in het schilderij binnen een ander schilderij voorkomen, en zelfs Velázquez zelf. De kunstenaar beeldt zichzelf af op de voorgrond alsof het de eerste selfie in de geschiedenis is.

De complexiteit van de vlakken, de manier waarop hij de verschillende figuren afbeeldt en een eindeloos aantal andere details maken het schilderij van Las Meninas tot een meesterwerk waarvoor het de moeite waard is om de toegangsprijs voor het Prado Museumte betalen

  • Auteur: Diego Velázquez.
  • Datum: 1656.
  • Locatie: Zaal 012 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

5. De Kruisiging, door Juan de Flandes

De Kruisiging, door Juan de Flandes| ©Juan de Flandes
De Kruisiging, door Juan de Flandes| ©Juan de Flandes

Het paneel met de Kruisiging, dat beschouwd wordt als een meesterwerk van de Spaans-Vlaamse schilderkunst, werd in opdracht van bisschop Juan Rodríguez de Fonseca gemaakt door Juan de Flandes, die het schilderde als onderdeel van het hoofdaltaarstuk van de kathedraal van Palencia.

Het werk maakte deel uit van het altaarstuk samen met 10 andere schilderijen van dezelfde kunstenaar, die ze niet geïnstalleerd zag worden in de kathedraal voor zijn dood. Het is echter de Kruisiging die wordt beschouwd als de beste van deze 10 schilderijen vanwege de kwaliteit en het detail van de scène.

  • Auteur: Juan de Flandes.
  • Datum: 1509.
  • Locatie: Zaal 057 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

6. De 3 Gratiën, door Rubens

De 3 Gratiën, door Rubens| ©Jim Anzalone
De 3 Gratiën, door Rubens| ©Jim Anzalone

Het schilderij De Drie Gratiën toont Aglaya, Thalia en Euphrosyne, de dochters van Zeus, naakt en elkaar omhelzend in een scène van schijnbare sensualiteit volgens de 17de-eeuwse canon van schoonheid.

De nieuwe manier om deze drie godinnen af te beelden maakte dit schilderij van Rubens tot een van zijn mooiste werken, zozeer zelfs dat koning Filips IV het in ontvangst nam, ondanks het feit dat de kunstenaar het schilderde voor zijn eigen appartementen.

  • Auteur: Peter Paul Rubens.
  • Datum: 1635
  • Locatie: Zaal 029 van het Prado.

Boek een bezoek aan het Prado Museum

7. De Kruisafneming, door Rogier Van der Weyden

De kruisafneming, door Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios
De kruisafneming, door Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios

Het meesterwerk van Rogier Van der Weyden is een merkwaardig drieluik met een rechthoekige vorm en een uitsteeksel in het midden voor het kruis, geschilderd met een voor die tijd opmerkelijk meesterschap. De kleuren en de verfijnde techniek van de schilder zijn verrassend ondanks het feit dat het om een werk uit het begin van de 15e eeuw gaat.

Als curiositeit bevindt De kruisafneming zich in het Prado omdat koning Filips II er dol op was en het per schip naar Spanje liet brengen. Het schip leed schipbreuk, maar door de goede verpakking bleef het werk intact.

  • Auteur: Rogier Van der Weyden
  • Datum: 1443
  • Locatie: Zaal 058 van het Prado.

8. De Triptiek van de Tuin der Lusten, door Bosch

De Triptiek van de Tuin der Lusten, door Jheronimus Bosch| ©Carlos Reusser
De Triptiek van de Tuin der Lusten, door Jheronimus Bosch| ©Carlos Reusser

Het meesterwerk van Jeroen Bosch, bekend als de Tuin der Lusten, is een beroemd drieluik dat verschillende scènes voorstelt van de schepping tot de mogelijke bestemming van de mens. Als de triptiek gesloten is, is de scheppingsscène te zien, en eenmaal geopend is het werk in drie delen verdeeld.

De eerste twee, het linkerdeel en het middendeel, stellen het paradijs en de zonde van Adam en Eva voor, en de scène rechts symboliseert de hel waartoe de zonde leidt.

De diepgaande iconografie van het schilderij, de techniek en de kleuren en de complexiteit van het werk hebben het tot een van de belangrijkste bezienswaardigheden van het Prado Museum gemaakt.

  • Auteur: El Bosco
  • Datum: 1500
  • Plaats: Zaal 056A van het Prado Museum

Boek een bezoek aan het Prado Museum

9. De Annunciatie, door Fra Angelico

De Aankondiging, door Fra Angelico| ©Jim Anzalone
De Aankondiging, door Fra Angelico| ©Jim Anzalone

Fra Angelico heette oorspronkelijk Guido di Piero en was een renaissanceschilder uit Florence. Hij werd tot priester gewijd, veranderde zijn naam en begon te schilderen. De Annunciatie was een van zijn vroegste en meest controversiële creaties.

Fra Angelico's voorstelling van De Annunciatie was ongebruikelijk en riep destijds veel controverse op. Pas postuum werd zijn werk erkend als een visie die zijn tijd vooruit was en als zijn beste werk.

  • Auteur: Guido di Piero
  • Datum: 1426
  • Locatie: Zaal 056B van het Prado Museum

Boek een bezoek aan het Prado Museum

10. De overgave van Breda, door Diego Velázquez

De overgave van Breda, door Diego Velázquez| ©FeelM
De overgave van Breda, door Diego Velázquez| ©FeelM

Om dit schilderij van de meester Velázquez te begrijpen, is het noodzakelijk de historische context ervan te begrijpen. Aan het eind van de 16e eeuw waren de Nederlanden verwikkeld in de zogenaamde Tachtigjarige Oorlog, waarin zij zich onafhankelijk wilden maken van Spanje. De stad Breda behoorde tot de Nederlanden totdat koning Filips IV besloot haar terug te nemen.

De scène stelt het moment voor waarop de edelen, eenmaal veroverd, de soevereiniteit overgaven aan de Spanjaarden. Koning Filips IV wilde dit moment vereeuwigen en gaf Velázquez opdracht De overgave van Breda op grote schaal te schilderen om het paleis Buen Retiro te versieren.

  • Auteur: Diego Velázquez
  • Datum: 1635
  • Locatie: zaal 009A van het Prado.

11. Dürer's Zelfportret

Dürer's Zelfportret| ©Alberto Durero
Dürer's Zelfportret| ©Alberto Durero

Dürer was een schilder die zichzelf hoog achtte. Zozeer zelfs dat hij zichzelf als model gebruikte om Jezus Christus voor te stellen. Als gevolg van dit zelfrespect stelde hij zichzelf voor met de beste kleren van die tijd en zeer flatterende kleuren. Hij streefde zozeer naar perfectie dat zelfs het landschap vanuit het raam werd geïnspireerd door het mooie Italië, terwijl hij in Duitsland was.

Afgezien van het ego van de auteur is Dürers zelfportret geschilderd met een opmerkelijke techniek die hem stimuleerde in zijn ambacht. Een ambacht, overigens, dat niet als het ambacht van een edelman werd beschouwd en dat in tegenspraak is met de manier waarop Dürer zichzelf schilderde.

  • Auteur: Albrecht Dürer
  • Datum: 1498
  • Locatie: Zaal 055B

12. De kardinaal, door Rafaël

De kardinaal, door Rafaël| ©Daniel Lobo
De kardinaal, door Rafaël| ©Daniel Lobo

Het portret van de kardinaal bleef aanvankelijk onopgemerkt, totdat bekend werd dat de maker ervan Rafaël was, een van de grootste en belangrijkste Italiaanse renaissancekunstenaars uit de kunstgeschiedenis.

Afgezien van Rafaëls onberispelijke techniek wekte het werk de belangstelling van velen vanwege de dubbelzinnigheid ervan, aangezien het portret aan vele kardinalen uit die tijd kon worden toegeschreven.

Het is niet zeker welke kardinaal voor de Italiaanse kunstenaar poseerde, hoewel er een lijst van twee of drie waarschijnlijke namen bestaat. Het perspectief van het portret doet sterk denken aan Leonardo Da Vinci's Gioconda, te zien in het Louvre Museum in Parijs.

  • Auteur: Rafael
  • Datum: 1511
  • Locatie: Zaal 049 van het Prado.

Boek een bezoek aan het Prado Museum

13. De ridder met zijn hand op zijn borst, door El Greco

De ridder met zijn hand op zijn borst, door El Greco| ©losmininos
De ridder met zijn hand op zijn borst, door El Greco| ©losmininos

El Greco is een van de andere sterartiesten in de collectie van het Prado. Het museum bezit verschillende van zijn werken, maar de Ridder met de hand op de borst is bijzonder opmerkelijk. Het werk toont een heer van ongeveer 30 jaar oud in typische 16e-eeuwse kleding.

Van alle portretten die door de kunstenaar zijn geschilderd en in het Prado worden tentoongesteld, was dit een van de eerste die het museum bereikte en een van de meest opmerkelijke, door de opname van een element als het zwaard, dat zelden voorkomt in dit type portret.

Het was dan ook het zwaard, samen met het plechtige gebaar van de ridder, dat het beroemd maakte onder de werken van de in Toledo overleden schilder.

  • Auteur: El Greco
  • Datum: 1580
  • Plaats: Zaal 009B

Boek een bezoek aan het Prado Museum