13 Beste Schilderijen in het Prado Museum

Het Prado Museum herbergt een van de meest complete en belangrijke kunstgalerieën ter wereld. Ontdek wat de beste werken zijn onder de duizenden die deel uitmaken van de collectie.
13 Beste Schilderijen in het Prado Museum

Meer over: 13 Beste Schilderijen in het Prado Museum

Het Prado Museum is de speerpunt van de kunstdriehoek die wordt gevormd door het Reina Sofía, het Thyssen en het museum waar dit artikel over gaat.

Van alle dingen die er in Madrid te zien en te doen zijn, zou een bezoek aan dit historische museum een prioriteit moeten zijn voor iedereen die de Spaanse hoofdstad bezoekt. Hoewel de collectie niet de meest uitgebreide is, met zo'n 8000 kunstwerken waarvan er slechts1713 worden tentoongesteld, maken de historische waarde en de verscheidenheid het tot een van de belangrijkste schilderijencollecties ter wereld. Beroemde kunstenaars zoals Goya, Velázquez, Rubens en Bosch hebben hun thuis in het Prado.

Je kunt een hele dag doorbrengen in de galerijen, maar omdat dat niet altijd mogelijk is, is het het beste om van tevoren te weten wat de belangrijkste werken zijn en daarom deel ik met jou deze lijsten met de essentiële schilderijen die je moet zien in het Prado Museum.

1. Saturnus verslindt zijn zoon, door Goya

Saturnus verslindt zijn zoon, Goya| ©Normann
Saturnus verslindt zijn zoon, Goya| ©Normann

We beginnen ons overzicht van de belangrijkste werken van het Prado met een van de belangrijkste kunstenaars, Francisco de Goya, en een van zijn opvallendste werken.

S aturnus verslindt zijn zoon maakt deel uit van de collectie van 14 werken die bekend staan als zwarte schilderijen vanwege hun donkere kleuren en sombere onderwerp. Dit zijn kenmerken die goed naar voren komen in dit bijzonder sombere schilderij dat de god Chronos, of Saturnus, voorstelt die een van zijn zonen verslindt uit angst dat hij op een dag onttroond zou worden.

Het is eenschilderij dat verbaast door de terreur die de blik van de god teweegbrengt, de prominentie en wreedheid van het bloed en het contrast van de kleuren die Goya gebruikt.

  • Auteur: Francisco de Goya.
  • Datum: 1820.
  • Locatie: Zaal 067 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

2. Het naakt Maja, door Goya

De naakte Maja, Goya| ©WikiArt
De naakte Maja, Goya| ©WikiArt

We gaan van de terreur van het schilderij van Saturnus die zijn zoon verslindt naar de erotiek van Goya's Naakte Maja.

Het schilderij werd gemaakt in opdracht van Manuel Godoy, de eerste minister van koning Karel IV, die een voorliefde had voor erotische kunst. De keuze viel op Goya, omdat hij in die tijd de belangrijkste schilder onder de edelen was en een van de beste in Europa.

Goya beeldde een jonge vrouw af die naakt lag alsof ze een Venus was, maar met onmiskenbare tekenen dat het model menselijk was. Om deze reden en vanwege bepaalde details van haar naaktheid werd het schilderij beschouwd als een van de eerste volledige naakten in de schilderkunst van een vrouw buiten de mythologie.

Godoy bestelde ook een ander schilderij van hetzelfde type, maar met de vrouw gekleed, zodat hij door de twee schilderijen over elkaar heen te leggen een naakt kon simuleren. De grote onbekende van het schilderij is de identiteit van de maja, die Goya in de anonimiteit bewaarde.

  • Auteur: Francisco de Goya.
  • Datum: 1795
  • Locatie: Kamer 038 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

3. Het vuurpeloton van 3 mei in Madrid, door Goya

Het vuurpeloton van 3 mei in Madrid, Goya| ©birkoff3
Het vuurpeloton van 3 mei in Madrid, Goya| ©birkoff3

In de tijd van Goya domineerde Napoleon Europa en hij maakte gebruik van zijn doortocht door Spanje om Portugal te veroveren. Hij besloot het land binnen te vallen en zijn broer Joseph Bonaparte tot koning van Spanje te kronen.

Op 2 mei 1808 brak er een volksopstand uit in Spanje en op 3 mei nam het Franse leger wraak door duizenden mensen neer te schieten. Dit beeldde Goya uit in een van zijn grootste werken. Het schilderijHet vuurpeloton van 3 mei wordt beschouwd als het eerste grote eigentijdse werk omdat het geen vergelijkbare precedenten heeft en de weg vrijmaakte voor stijlen als de Romantiek.

Het schilderij Het vuurpeloton van 3 mei inspireerde auteurs zoals Picasso, die dit werk gebruikte als basis voor zijn beroemde Guernica.

  • Auteur: Francisco de Goya
  • Datum: 1814
  • Locatie: Kamer 064 van het Prado.

Boek een rondleiding door het Prado Museum

4. Las Meninas, door Diego Velázquez

Las Meninas, Diego Velázquez| ©Diego Velázquez
Las Meninas, Diego Velázquez| ©Diego Velázquez

Las Meninas van Velázquez is waarschijnlijk het meest representatieve en beroemde schilderij in het Prado Museum.

Het is een van de grootste doeken, meer dan 3 meter breed en bijna 3 meter hoog, van de Sevilliaanse schilder en zijn meesterwerk. Rivieren van inkt zijn over het schilderij uitgegoten vanwege de mysteries eromheen en de originaliteit van de compositie.

Op het schilderij zijn wel 11 personages afgebeeld, zoals de Meninas, dochters van Filips IV en Mariana van Oostenrijk, die ook in het schilderij binnen een ander schilderij voorkomen, en zelfs Velázquez zelf. De kunstenaar beeldt zichzelf af op de voorgrond alsof het de eerste selfie in de geschiedenis is.

De complexiteit van de vlakken, de manier waarop hij de verschillende figuren afbeeldt en een eindeloos aantal andere details maken het schilderij van Las Meninas tot een meesterwerk waarvoor het de moeite waard is om de toegangsprijs voor het Prado Museum te betalen.

  • Auteur: Diego Velázquez.
  • Datum: 1656.
  • Locatie: Kamer 012 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

5. De Kruisiging, door Juan de Flandes

De Kruisiging, Juan de Flandes| ©Juan de Flandes
De Kruisiging, Juan de Flandes| ©Juan de Flandes

H et paneel van de Kruisiging, dat beschouwd wordt als een meesterwerk van de Spaans-Vlaamse schilderkunst, werd in opdracht van bisschop Juan Rodríguez de Fonseca gemaakt door Juan de Flandes, die het schilderde om deel uit te maken van het hoofdaltaarstuk in de kathedraal van Palencia. Het werk maakte deel uit van het altaarstuk samen met10 andere schilderijen van dezelfde kunstenaar, die ze niet geïnstalleerd zag worden in de kathedraal voor zijn dood. Het is echter de Kruisiging die wordt beschouwd als de beste van deze 10 schilderijen vanwege de kwaliteit en het detail van de scène.

  • Auteur: Juan de Flandes.
  • Datum: 1509.
  • Locatie: Kamer 057 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

6. De 3 Gratiën, door Rubens

De 3 Gratiën, Rubens| ©Jim Anzalone
De 3 Gratiën, Rubens| ©Jim Anzalone

Het schilderij De Drie Gratiën toont Aglaya, Talia en Euphrosyne, de dochters van Zeus, naakt en elkaar omhelzend in een scène van ogenschijnlijke sensualiteit in overeenstemming met de 17e-eeuwse canon van schoonheid.

De nieuwe manier waarop deze drie godinnen werden afgebeeld, maakte dit schilderij van Rubens tot een van zijn mooiste werken, zozeer zelfs dat koning Filips IV het in bezit nam, ondanks het feit dat de kunstenaar het voor zijn eigen appartementen schilderde.

  • Auteur: Peter Paul Rubens.
  • Datum: 1635
  • Locatie: Kamer 029 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

7. De Kruisafneming, door Rogier Van der Weyden

De Kruisafneming, Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios
De Kruisafneming, Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios

Het meesterwerk van Rogier Van der Weyden is een merkwaardig drieluik met een rechthoekige vorm en een uitsprong in het midden voor het kruis, geschilderd met een uitmuntend meesterschap voor die periode.

De kleuren en de voortreffelijke techniek van de schilder zijn verrassend ondanks het feit dat het een werk uit het begin van de 15e eeuw is.De Kruisafneming bevindt zich in het Prado omdat koning Filips II er dol op was en het per schip naar Spanje liet brengen. Het schip leed schipbreuk maar dankzij de goede verpakking bleef het werk intact.

  • Auteur: Rogier Van der Weyden
  • Datum: 1443
  • Locatie: Kamer 058 van het Prado

Boek tickets voor het Prado Museum

8. Het drieluik van de Tuin der Lusten, door Bosch

Het drieluik van de Tuin der Lusten, Jeroen Bosch| ©Carlos Reusser
Het drieluik van de Tuin der Lusten, Jeroen Bosch| ©Carlos Reusser

Het meesterwerk van Jheronimus Bosch, bekend als de Tuin der Lusten, is een beroemd drieluik dat verschillende scènes uitbeeldt, van de schepping tot het mogelijke lot van de mensheid. Als het triptiek gesloten is, is de scheppingsscène te zien, en eenmaal geopend is het werk verdeeld in drie delen.

De eerste twee, links en in het midden, beelden het paradijs en de zonde van Adam en Eva uit, en de scène rechts symboliseert de hel waar de zonde toe leidt.

De diepgaande iconografie van het schilderij, de techniek en kleuren en de complexiteit van het werk hebben het tot een van de belangrijkste attracties van het Prado Museum gemaakt.

  • Auteur: Bosch
  • Datum: 1500
  • Locatie: Zaal 056A van het Prado

Boek tickets voor het Prado Museum

9. De Annunciatie door Fra Angelico

De Annunciatie, Fra Angelico| ©Jim Anzalone
De Annunciatie, Fra Angelico| ©Jim Anzalone

Fra Angelico heette oorspronkelijk Guido di Piero en was een renaissanceschilder uit Florence.

Hij werd tot priester gewijd, veranderde zijn naam en begon te schilderen. De Annunciatie was een van zijn vroegste en meest controversiële creaties. Fra Angelico's afbeelding vanDe Annunciatie was ongebruikelijk en leidde in die tijd tot veel controverse. Pas postuum werd zijn werk erkend als een visie die zijn tijd ver vooruit was en als zijn beste werk.

  • Auteur: Guido di Piero
  • Datum: 1426
  • Locatie: Kamer 056B van het Prado

Boek tickets voor het Prado Museum

10. De overgave van Breda, door Diego Velázquez

De overgave van Breda, Diego Velázquez| ©FeelM
De overgave van Breda, Diego Velázquez| ©FeelM

Om dit schilderij van de meester Velázquez te begrijpen, is het noodzakelijk om de historische context te begrijpen. Aan het einde van de 16e eeuw was Nederland verwikkeld in de zogenaamde Tachtigjarige Oorlog, waarin het onafhankelijk wilde worden van Spanje.

De stad Breda behoorde tot de Nederlanden totdat koning Filips IV besloot haar terug te nemen. Het tafereel stelt het moment voor waarop de edelen, eenmaal veroverd, de soevereiniteit aan de Spanjaarden afstaan. Koning Filips IV wilde het moment vereeuwigen en daarom gaf hij Velázquez de opdrachtDe overgave van Breda op grote schaal te schilderen om het Buen Retiro Paleis te versieren.

  • Auteur: Diego Velázquez
  • Datum: 1635
  • Locatie: Kamer 009A van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

11. Zelfportret van Dürer

Zelfportret van Dürer| ©Alberto Durero
Zelfportret van Dürer| ©Alberto Durero

Dürer was een schilder met een grote waardering voor zichzelf. Zozeer zelfs dat hij zichzelf als model gebruikte om Jezus Christus weer te geven. Als gevolg van dit zelfrespect gaf hij zichzelf weer met de beste kleren van die tijd en zeer flatterende kleuren. Hij streefde zozeer naar perfectie dat zelfs het landschap vanuit het raam geïnspireerd was op het mooie Italië, terwijl hij in Duitsland was.

Afgezien van het ego van de auteur is Dürers zelfportret geschilderd met een opmerkelijke techniek die hem aanmoedigde in zijn vak. Een ambacht dat overigens niet als nobel werd beschouwd en dat in tegenspraak is met de manier waarop Dürer zichzelf schilderde.

  • Auteur: Albrecht Dürer
  • Datum: 1498
  • Plaats: Kamer 055B

Boek tickets voor het Prado Museum

12. De kardinaal, door Rafaël

De kardinaal, Rafaël| ©Daniel Lobo
De kardinaal, Rafaël| ©Daniel Lobo

Het portret van de kardinaal bleef aanvankelijk onopgemerkt, totdat bekend werd dat Rafaël, een van de grootste en belangrijkste Italiaanse renaissancekunstenaars in de kunstgeschiedenis, de maker was.

Afgezien van Rafaëls onberispelijke techniek wekte het werk de interesse van velen vanwege de dubbelzinnigheid, omdat het portret aan veel kardinalen uit die tijd kon worden toegeschreven.

Het is niet zeker welke kardinaal poseerde voor de Italiaanse kunstenaar, hoewel er een lijst is met twee of drie waarschijnlijke namen. Het perspectief van het portret doet sterk denken aan Leonardo da Vinci's Mona Lisa, te zien in het Louvre in Parijs.

  • Auteur: Rafaël
  • Datum: 1511
  • Locatie: Kamer 049 van het Prado.

Boek tickets voor het Prado Museum

13. De ridder met zijn hand op zijn borst, door El Greco

De ridder met zijn hand op zijn borst, El Greco| ©losmininos
De ridder met zijn hand op zijn borst, El Greco| ©losmininos

El Greco is een andere sterkunstenaar in de collectie van het Prado. Het museum bezit verschillende van zijn werken, maar de Ridder met zijn Hand op zijn Borst is bijzonder opmerkelijk. Het werk toont een heer van ongeveer 30 jaar oud in typische 16e-eeuwse kleding.

Van alle portretten die door de kunstenaar zijn geschilderd en in het Prado worden tentoongesteld, was dit een van de eerste die het museum bereikte en een van de meest opvallende, vanwege de opname van een element zoals het zwaard, dat zelden wordt gezien in dit type portret.

Het was dus het zwaard, samen met het plechtige gebaar van de ridder, dat het beroemd maakte onder de werken van de schilder, die overleed in Toledo.

  • Auteur: El Greco
  • Datum: 1580
  • Locatie: Kamer 009B

Boek tickets voor het Prado Museum

Beoordelingen van andere reizigers

4.6
· 5589 Reviews
  • T
    T. P.
    5
    (0 Reviews)
    Prima. Liepen zo langs een lange rij naar binnen
  • N
    N. O.
    4
    (0 Reviews)
    De rondleiding was erg informatief, maar ik denk dat het beter zou zijn als je meer tijd had om zelf op verkenning te gaan.
  • U
    U. G.
    5
    (0 Reviews)
    De rondleiding was geweldig, je wordt echt ondergedompeld in de geschiedenis en kunst op een unieke en fascinerende manier.
  • U
    U. O.
    4
    (0 Reviews)
    Ik vond de rondleiding geweldig, ik heb veel over kunst geleerd. Ik wilde altijd al de beroemde schilderijen beter begrijpen en nu heb ik het gevoel dat dat gelukt is.
  • G
    G. L.
    5
    (0 Reviews)
    Ik heb echt genoten van de Prado tour, de schilderijen zijn prachtig en de gids weet veel. Ik raad het aan, het is een leuke tijd.