Beste panoramatreinen vanuit Zürich
De schoonheid van de Zwitserse bergen en valleien is een van de meest gewilde toeristische attracties van Europa. Een van de beste manieren om ervan te genieten is per trein.
Zürich is een stad vol activiteiten en toeristische attracties. Dankzij de uitstekende en moderne Zwitserse spoorwegen is het de perfecte bestemming om andere steden te bereiken. Ik raad je dan ook aan om een mooie treinreis te maken om de schoonheid van deze regio te bewonderen. Dankzij deze routes kun je genieten van het prachtige berglandschap dat deze Zwitserse stad omringt.
1. Treinreis door de dorpen van Bern
Met deze tocht kun je de stad Zürich en het Berner Oberland gemakkelijk met elkaar verbinden.
Het is de meest comfortabele manier om een mooie treinreis te maken als je in de Zwitserse hoofdstad verblijft. Deze excursie begint met een bus die je van de parkeerplaats van debusterminal in Sihlquai brengt.
De bus zet je af bij het Interlarken station waar je treinavontuur door de epische Zwitserse bergen begint. Een van de wonderen van deze tocht is dat je de hoogte die deze treinen bereiken kunt waarderen terwijl je het prachtige landschap van deEiger, Monch en Jungfrau bergketens bewondert. Een bonus van deze tour is dat je wordtbegeleid door een gids die uitleg geeft over al je vragen over de geografie, de geschiedenis van de trein en al het moois dat je tijdens de rit ziet.
Nuttige feiten
- Duur: De tour heeft een totale duur van 12 uur
- Prijs: 296 euro ongeveer
2. De gletsjer Express
De Glacier Express wordt beschouwd als een van de mooiste treinritten ter wereld.
De trein werd in 1930 in gebruik genomen en het eindpunt zijn twee skigebieden: Sankt Moritz en Zermatt. De route loopt door het centrum en de valleien van de Zwitserse Alpen en passeert grote skigebieden zoals Chur, Distentis, Andermatt en Oberwald. Hoewel de route 291 km lang is, duurt de hele reis met de Glacier Expressongeveer 8 uur. Daarom wordt het vaak "de langzaamste sneltrein ter wereld" genoemd
Deze trein is een goed voorbeeld van het feit dat er dingen in het leven zijn waarvan je het beste kunt genieten in een langzamer tempo, omdat de snelheid je in staat stelt om uit te rusten en het landschap te bewonderen.
Als 8 uur in een trein lang lijkt, kun je kiezen voor tussenliggende trajecten. Als je de dienstregeling van de verschillende treinen bekijkt, kun je de kortste optie kiezen om met deze trein te reizen.
Een van de belangrijkste attracties van deze reis is hoe de trein zich een weg baant door de ingewikkelde geografie van de Alpen. De Glacier Express rijdt over bijna 300 bruggen, vanwaar je de schoonheid van de Zwitserse bergen en valleien kunt bewonderen.
Je ziet ook technische hoogstandjes zoals de 91 tunnels die de bergen doorkruisen. De belangrijkste daarvan is de Furka, die meer dan 15 kilometer lang is.
Comfort
De trein heeft grote ramen, comfortabele stoelen en een uitgebreid menu met heerlijke Zwitserse gerechten. Bovendien kun je, als je dat wilt, tijdens de reis met een koptelefoon luisteren naar de audiogidsen die beschikbaar zijn in meer dan 6 talen, waaronder Spaans. Zo leer je interessante feiten over de plaatsen die je bezoekt, evenals de geschiedenis van de trein en elk dorp dat je aandoet.
Vanwege de lengte van de reis zijn er slechts 4 vertrekken per dag, waarvan er slechts 2 de volledige reis maken. Daarom raad ik je aan hier rekening mee te houden als je de trein boekt. Vergeet niet dat je voor deze trein naast je ticket ook je zitplaats moet reserveren en dit kan tot 90 dagen van tevoren.
Wat je in de trein zult zien
Een van de interessantste bezienswaardigheden is hoe de Zwitserse spoorwegbouwers erin slaagden om enorme tunnels midden door de Alpen te laten lopen. Het beroemdste is de Furka Pass, gebouwd in 1982, waardoor de trein 365 dagen per jaar kan rijden. In het verleden zorgde sneeuw ervoor dat dit traject 's winters niet kon rijden.
Het beroemdste is het Landwasser Viaduct, dat de rivier de Landwasser overspant. Als je de rivier oversteekt, kun je door de kromming van het viaduct de hele lengte van de trein zien.
Ik raad je aan om een plekje te zoeken bij de uiteinden van de trein om dit beter te kunnen waarderen. Als je besluit om de volledige reis te maken, kun je deschoonheid van de Matterhorn in Zermatt bekijken, die je gemakkelijk kunt herkennen omdat hij een vorm heeft die lijkt op de vin van een haai.
Hoe kom je er vanuit Zürich
Hoewel de dichtstbijzijnde optie van de Glacier Express naar de stad Zürich het treinstation in Chur is, raad ik je aan om , om van het unieke landschap te genieten, de volledige reis tussen Zermatt en St.
Moritz. Om dit te doen, kun je het beste naar een van de hoofdstations gaan om je reis te beginnen. Hoewel er tours zijn die deze optie aanbieden, is de meest aanbevolen manier om naar een van de hoofdstations van de Glacier Express te gaan, de trein. Om dit te doen, raad ik je aanom een dag voor de tour aan te komen, want je wilt niet te weinig tijd hebben.
Denk er ook aan dat bijna alle treinen 's ochtends tussen 8 en 10 uur vertrekken, dus het is aan te raden om bij een van de terminals te slapen, zowel om te vertrekken als om terug te keren.
Als je niet de hele reis wilt maken, kun je een intercitytrein van Zürich naar Chur nemen en vanaf daar op de Glacier Express stappen in de richting die je op wilt.
- Van Zürich naar Zermatt: De handigste manier is om een intercitytrein van Zürich naar station Visp te nemen, waar je Visp met een regionale trein kunt verbinden met Zermatt. Eenmaal in Zermatt kun je de Glacier Express nemen vanaf perron 4 van het station.
- Van Zürich naar St. Moritz: Neem eerst de intercitytrein naar station Landquart. Daar kun je overstappen op de regionale trein naar St. Moritz. In St. Moritz kun je op de Glacier Exress stappen vanaf perron 3.
3. Bernineroute (Coira - Tirano)
Deze schilderachtige treinreis is een van de mooiste in Europa en is ideaal om Zwitserland met Noord-Italië te verbinden. Hij vertrekt vanaf het station van Coira en komt aan op het Italiaanse station van Tirano.
Een van de grootste attracties van deze route is dat je tot 2.500 meter boven zeeniveau klimt op de bescheiden route van 129 km. Deze beklimmingen en afdalingen zorgen voor een spannende rit.
Je kunt niet alleen door 55 tunnels en over 195 bruggen rijden, maar ook genieten van het prachtige landschap van de Centrale Alpen.
D e Bernina Express is niet alleen een van de belangrijkste toeristische attracties van Zwitserland, maar staat ook sinds 2006 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Als je van en naar Zürich wilt reizen, moet je al je plannen voor die dag op een rijtje zetten, wantde reis kan de hele dag duren. Over het algemeen kost het je tussen de 9 en 10 uur om de hele reis te doen, omdat de heenreis je ongeveer 4 tot 5 uur kost. Ik raad je aan om van de reis gebruik te maken om uit te rusten in Tirano en deze prachtige Italiaanse stad in de regio Lombardije te bezoeken.
Hoewel het kan afhangen van de categorie of waarde van het gekozen ticket, heeft de trein veel voorzieningen, zoals ruime zitplaatsen, grote ramen om het landschap te bekijken en audiogidsen in verschillende talen.
Het is belangrijk om te weten dat deze trein geen restauratiewagon heeft.
Hoewel er een frigobar aan boord is waar je snacks, snoep en drankjes kunt kopen, raad ik je aan om te lunchen als je in Tirano aankomt.
Wat je tijdens deze route zult zien
Deze route biedt de mogelijkheid om langs een staaltje spoorwegtechniek te reizen: het Brusio-spiraalviaduct. Bij de aanleg van deze route is geprobeerd om de natuurlijke omgeving zo min mogelijk aan te tasten. Daarom zul je rond Brusio geen tunnels zien.
Dit viaduct werd gebouwd om een rekenfout in de projectie van de helling op te lossen. Tijdens deze tocht kun je ook hetBernina-massief zien vanuit de Montebello-bocht. Een andere natuurlijke attractie is de Morteratschgletsjer. Ook de drie meren Lej Pitschen en Lago Bianco.
Hoe kom je hier vanuit Zürich
Op deze route rijden 2 verschillende soorten treinen: de klassieke regionale trein en de toeristische trein Bernina Express. Deze laatste kun je niet rechtstreeks vanuit Zürich nemen. Daarvoor moet je een intercity nemen naar het station van Chur, waar je op de Brenina Express naar Tirano kunt stappen.
De panoramatrein op deze route is een uitstekende optie vanwege de grote ramen, comfortabele stoelen, minibar en audiogidsen in verschillende talen.
Maar als je weinig tijd hebt of een enkele trein van Zürich naar Tirano wilt nemen, kun je rechtstreeks de regionale trein nemen. Deze heeft het voordeel dat hij frequenter is en direct rijdt, dus je maakt de reis sneller.
Het nadeel is dat deze trein niet de brede ramen heeft zoals de panoramatrein en meestal duurder is als je niet van tevoren boekt.
4. Gouden pas
Een van de beste opties als je maar kort in Zwitserland bent en het mooiste landschap van de Alpen wilt zien. Zürich is een geweldige optie voor 1-daagse tochten om de mooiste plekken van Zwitserland te zien Als je in of rond Zürich verblijft, raad ik je aan een trein te nemen die je naar Luzern brengt om je rondreis te beginnen.
Met de Golden Pass duurt de reis Luzern - Montreaux ongeveer 5,5 uur, dus als je besluit om het vanuit Zürich te doen, ben je ongeveer 12 uur in verschillende treinen onderweg. Om er vanuit Zürich te komen heb je verschillende opties: je neemt de trein naar het station van Luzern of je neemt de bus van het busstation van Zürich naar Luzern.
Ik raad de trein aan, omdat dit de meest directe en snelste route is. De toeristische route is verdeeld in 3 verschillende delen.
- Interlaken
- Zweisimmen
- Montreux
Als je de hele route wilt doen , moet je twee keer uitstappen om op de volgende trein te stappen. Elk deel is geweldig, dus hier zijn de belangrijkste attracties in elk deel en hun belangrijkste kenmerken.
Deel 1: Luzern naar Interlaken Ost
Dit deel kan ook worden gevonden als "Luzern-Interlaken Express". De afstand tussen Luzern en Interlaken is ongeveer 100 kilometer en de sneltrein doet er een uur en 50 minuten over. Zoals je misschien al hebt gemerkt, staat deze trein niet bekend om zijn snelheid, maar hanteert hij een perfect tempo om het prachtige landschap in detail te kunnen bewonderen.
Op dit traject kun je namelijk het Vierwoudstedenmeer, de Sarnen en de Lungern bewonderen.
Ik raad je aan om bij het reserveren van zitplaatsen op dit traject te kiezen voor zitplaatsen aan de rechterkant, omdat je dan de kans hebt om de meren te zien en hoe ze de bergen weerspiegelen. Eenmaal voorbij de meren klimt de trein naar 1059 meter boven zeeniveau om deBruningpas over te steken. Na deze ongelooflijke klim begint de afdaling door de vallei tot in Meiringen. Na het doorkruisen van de prachtige Hasli vallei kun je het prachtige Brienz meer bewonderen.
Deel 2: Interlaken Ost naar Zweisimmen
Interlaken wordt beschouwd als de Golden Pass toegangspoort tot de Jungfrau regio. Als je de tijd hebt, is deze regio ideaal om op elk moment van het jaar te bezoeken. Het heeft meerdere skipistes met een lengte van 12 tot 14 km, waarvan 40% kunstsneeuw kan produceren.
In de zomer kun je genieten van meer dan 500 km gemarkeerde wandel- en trekkingpaden, om de meren te bezoeken of om de beroemdste bergen te beklimmen, zoals de Eiger, de Mönch en de Jungfrau. Als je je weg vervolgt naar Zweisimmen kun je de schoonheid van het stadje Spiez bewonderen, en het panoramische uitzicht op het beroemdeThunermeer. Als je goed oplet, kun je ook de bijzondere vorm van de berg Niesen bewonderen.
Deel 3: Zweisimmen naar Montreux
Dit laatste deel van de reis is niet alleen het deel waar je Duitstalig Zwitserland verlaat en Franstalig Zwitserland binnenkomt, maar ook het hoogste punt van de lijn: de stad Gstaad. Wanneer je je tickets voor deze reis boekt, kun je kiezen tussen Golden Pass Classic en Golden Pass Panoramic. De eerste is een trein met"belle epoque" wagons. Deze hebben alle luxe van de Orient Express wagons, dus als je erin stapt is het alsof je terug in de tijd reist.
Ik raad je aan om deze stoelen vroeg te reserveren, want ze zijn vaak snel uitverkocht. De Golden Pass Panoramic in dit deel is ook een unieke ervaring, want deze moderne eenheden hebben grote ramen, veel ruimte en alle comfort. Maar sommige van deze treinen hebben iets unieks, namelijk de mogelijkheid om een paar euro extra te investeren om"luxe VIP-stoelen" in het eerste rijtuig te reserveren. Hier wordt de ervaring uniek, omdat je het gevoel hebt dat je de treinformatie echt bestuurt.
Extra: De chocoladetrein
Als je tussen mei en september reist, kun je deze heerlijke reis meemaken. Dit traject laat je reizen tussen Montreaux en Montbovon terwijl je de beste chocolade en kazen van de regio proeft.
Als je een zoetekauw bent, brengt deze trein je naar de Nestlé fabriek in Broc. Een extra attractie is dat je in historische Belle Epoque treinen kunt reizen alsof je in een eerste klas wagon uit 1915 zit.
Wat is de beste tijd om een toeristische trein te nemen?
Een van de voordelen van schilderachtige treinen is dat er niet één jaargetijde beter is dan een ander, omdat elk station zijn eigen unieke schoonheid heeft. Ze zijn allemaal erg modern en hebben alle comfort voor elke temperatuur.
Bovendien zijn de routes ontworpen om in alle weersomstandigheden te rijden, of het nu mist, sneeuw of regen is. In de lente en zomer is het weer ideaal om de schoonheid en pracht van de natuur te bewonderen. Als je op een van de stations uit de trein wilt stappen, kun je in Zwitserland bovendien veletrektochten maken waarbij je de schoonheid van meren en bergen kunt bewonderen. Zürich biedt ook veel uitstekende zomeropties om je reis aan te vullen.
In de herfst en zomer zijn de schilderachtige treinen de perfecte plek om te bewonderen hoe de sneeuw de schoonheid van de regio versterkt: je ziet niet alleen de traditionele Zwitserse alpenhuizen met hun besneeuwde daken, maar ook de bossen en besneeuwde berghellingen.
De meeste van deze treinen komen aan bij grote skigebieden, dus je hebt de mogelijkheid om meer dan eens te skiën of snowboarden. Ik raad je aan om de kans om Zürich in de winter te bezoeken niet te missen, want het is een plek vol activiteiten en mogelijkheden om optimaal van je vakantie te genieten.